Development of a new roadlighting concept
Eén manier om het elektriciteitsverbruik te verminderen is de wegverlichting te dimmen of uit te schakelen, maar dit gaat ten koste van de verkeersveiligheid. Een andere manier bestaat er in efficiëntere lichtbronnen te gebruiken met behoud van het standaard vereiste lichtniveau. Een derde en minder onderzochte optie in wegverlichting (van snelwegen) is het gebruik van slimmere verlichtingsconcepten die de zichtbaarheid en contrasten optimaliseren bij lagere lichtniveaus. Een van deze concepten is ’Probeam’
Op 6 mei 2024 promoveerde Rik Spieringhs met dit proefschrift tot Doctor aan de Technische Universiteit Eindhoven.
Wegverlichting is bedoeld om de rijomstandigheden voor gemotoriseerd verkeer
te verbeteren wanneer natuurlijk licht onvoldoende aanwezig is. Wegverlichting
verbetert de visuele prestaties, visuele geleiding, alertheid van de bestuurder en visueel
comfort. Op deze manier is het een belangrijke factor om de veiligheid van bestuurders,
voetgangers en fietsers te verbeteren. De activering van kunstmatige wegverlichting
draagt echter bij tot het totale elektrische energieverbruik. Binnen een algemeen
beleid dat een reductie van energieverbruik nastreeft, is de belangrijkste uitdaging
bij het ontwerp van wegverlichting om het elektriciteitsverbruik te verminderen en
toch de verkeersveiligheid te behouden. Eén manier om het verbruik te verminderen
is de wegverlichting te dimmen of uit te schakelen, maar dit gaat ten koste van
de verkeersveiligheid. Een andere manier bestaat er in efficiëntere lichtbronnen te
gebruiken met behoud van het standaard vereiste lichtniveau. Een derde en minder
onderzochte optie in wegverlichting (van snelwegen) is het gebruik van slimmere
verlichtingsconcepten die de zichtbaarheid en contrasten optimaliseren bij lagere
lichtniveaus. Een van deze concepten is ’Probeam’.
- Jaar van uitgifte: 2024