De scholen zijn begonnen en de dagen worden alweer korter. Na een lange, hete zomer, zitten kinderen, jongeren en hun docenten weer een groot deel van de dag binnen. Dit is van invloed op welzijn, humeur en zelfs op gezondheid en leerprestaties, aldus John de Joode, voorzitter van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde. “Licht is veel meer dan een hulpmiddel om te kunnen zien wat je doet. Licht is van levensbelang”, zegt De Joode.

NSVV is ruim 80 jaar geleden opgericht als brancheorganisatie voor professionals en inmiddels brengt de organisatie bij een steeds breder publiek het belang van goed licht onder de aandacht. “Wij weten wat licht voor het biologische ritme van de mens doet. Als NSVV zoeken wij steeds naar de beste lichtoplossingen en zijn wij een onafhankelijke vraagbaak op het gebied van licht. Je zou ons de ANWB van het licht kunnen noemen.”

Licht versterkt het bioritme
Aan energiemaatregelen in het onderwijs worden steeds hogere eisen gesteld. In de nieuwe Richtlijn Verlichting voor onderwijsinstellingen besteedt de NSVV daar aandacht aan, maar de stichting kijkt verder dan ‘alleen’ duurzaamheid. “We besteden aandacht Human Centric Lighting”, zegt De Joode. “In het handboek hebben we nauwkeurig omschreven wat het aanpassen van de kleur en de intensiteit van het licht doet. Warm wit licht zorgt voor ontspanning en rust. Een koelere variant zorgt voor energie. Door kunstlicht in combinatie met daglicht op de juiste manier toe te passen, wordt het natuurlijk bioritme versterkt en dat heeft een gunstige invloed op leerprestaties. Dat is natuurlijk vooral in de wintermaanden belangrijk, maar voor scholieren die veel binnen zijn is dat het hele jaar door belangrijk.” Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen minder fouten maken en sneller hun werk klaar hebben bij een uitgebalanceerd lichtplan. In de nieuwe Richtlijn is rekening gehouden met alle middelen die in een modern klaslokaal gebruikt worden, zoals digitale schoolborden, laptops en iPads. Door armaturen op de juiste manier te plaatsen, waar nodig af te schermen en te kiezen voor een meer diffuus licht, wordt weerkaatsing van licht in beeldschermen voorkomen.

Welk licht in de school?
Allemaal mooi natuurlijk, zo’n Richtlijn voor lichtprofessionals, maar wat kan je daar als onderwijsinstelling nou mee? “Dankzij de komst van led zijn de mogelijkheden met licht bijna onbegrensd”, zegt De Joode. “Als er gebouwd of verbouwd moet worden, krijgen onderwijsinstellingen te maken met wettelijke richtlijnen, Europese afspraken en een woud van merken, producten en aanbieders. De NSVV speelt daarin een onafhankelijke rol. We adviseren particulieren, overheden, onderwijsinstanties en het bedrijfsleven over bijvoorbeeld nieuwe lichttechnologieën en energieverbruik of brengen hen in contact met betrouwbare professionals.” Lid worden is ook een optie, aldus De Joode. “Wij verwelkomen graag nieuwe leden uit het onderwijs of het bedrijfsleven, om elkaar te versterken. Wij informeren over ontwikkelingen en wetenschappelijke onderzoeksresultaten en wij blijven zo op de hoogte van de uitdagingen in het onderwijs en de eisen die gesteld worden aan een gezonde leeromgeving.”